اکثر افرادی که قصد دارند شرکت ثبت کنند نمیدانند چه نوع شرکتی برای کسب و کار‌شان مناسب تر هست اگر شما هم جزء این دسته هستید در ادامه سه فاکتور مهم گفته می‌شود که بتوانید تصمیم بگیرید چه شرکتی را به ثبت برسانید.

فاکتور اول: میزان مسئولیت اعضا شرکت

‎٩‏ موسسات و شرکت هایی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت می رسند میزان مسئولیت شرکا در اونها محدود هست و ۱درصد باقی مونده شرکت هایی هستند که میزان مسئولیت شرکا در اونها نامحدود هست مثل شرکت نسبی و تضامنی.

 

teamwork2
business-meeting

فاکتور دوم: تشریفات تاسیس

از بین شرکتهای باقی مونده. به ترتیب موسسات غیرتجاری، شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص برای تاسیس تشریفات کمتری دارند و شرکتهای سهامی عام و تعاونی ها از لحاظ تشریفات تاسیس پیچیده‌تر هستند. مثلا شرکتهای سهامی عام برای تاسیس نیاز به اخذ مجوز از سازمان بورس دارند و باید تشریفات پذیره نویسی در مورد این شرکتها انجام بشه.

باتوجه به این سه فاکتور میتونید تا حد زیادی به این نتیجه برسید که چه نوع شرکتی برای کسب و کار شما مناسب تر هست اما اینکه از بین سه شرکت باقی مونده کدوم رو انتخاب کنید کاملا بستگی به هدف شما از ثبت شرکت، موضوع و نوع فعالیت شما دارد!

اگه شما هم مثل اکثر کسب و کارها تمایل دارید شرکتی ثبت کنید که در اون مسئولیت زیادی نداشته باشید. پس بهتر است از بین چهار شرکت یعنی سهامی، بامسئولیت محدود، موسسات غیرتجاری و تعاونی ها یکی رو انتخاب کنید.

باوجود معایبی که شرکت سهامی خاص داره اما به خاطر مزایای زیادش نسبت سایر شرکتها همچنان از اعتبار بیشتری برخوردار هست. برخی از مزایای شرکت سهامی خاص:

  • امکان جذب سرمایه‌گذار
  • قابلیت تغییر به انواع شرکتها
  • دریافت راحت تر امتیازات (وام، تسهیلات بانکی و…)
  • سهولت در نقل و انتقال سهام و…

فاکتور سوم: الزامات قانونی

در نهایت دو شرکت با مسئولیت محدود و موسسات غیرتجاری از الزامات قانونی کمتری برخوردار هستند بنابراین اداره کردن این دو شرکت راحت تر هست و در مقابل شرکت سهامی خاص به خاطر الزامات قانونی و تشریفات بیشتر از لحاظ اداره کمی سخت‌تر هست.

agree all