شروع هر کسب و کاری به سرمایه نیاز داره در واقع یکی از مهمترین عوامل برای تشکیل شرکت و هر کسب و کاری سرمایه اولیه است به گونه ای که بدون داشتن سرمایه نمیتوانید شرکت ثبت کنید و فعالیت داشته باشید.

فقط با ۱۰۰ هزارتومن شرکت ثبت کنید!

بله شاید تعجب کنید که چنین مبلغی برای ثبت شرکت خیلی کم است اما طبق رویه‌ی اداره ی ثبت شرکت‌ها میزان سرمایه ای که برای ثبت شرکت و شروع قانونی کسب و کارتون بهش نیاز دارید حداقل ۱۰۰ هزارتومن هست.

یادتان باشد این موضوع فقط در مورد ثبت برخی شرکت ها ( سهامی خاص، با مسئولیت محدود و موسسات غیر تجاری) هست و برای شرکتهای دیگر میزان سرمایه اولیه متفاوت است.

 
teamwork2

اینکه میزان سرمایه شرکت را چقدر در اساسنامه اعلام کنید بستگی به هدف خودتان دارد ولی یکی از اشتباهاتی که اکثر کسب و کارها انجام میدهند این است که سرمایه ثبتی شرکتشان رو برخلاف اون چیزی که در واقع هست (سرمایه حقیقی) اعلام میکنند که این کار مزایا و معایبی دارد.

مزایای واقعی اعلام کردن سرمایه شرکت:

  • سرمایه اعتبار شرکت محسوب میشود. هر چقدر میزان سرمایه ثبتی در اساسنامه بیشتر باشد، اعتبار شرکت هم بیشتر می شود.
  • در بسیاری از موارد مثل اعتبارسنجی بانک ها یکی از فاکتورهای اعطای وام و تسهیلات به شرکتها. میزان سرمایه ثبتی اونها هست.
  • مواردی را در قانون پیدا می کنیم که برای سرمایه ثبتی شرکتها مزیت و امتیازات ویژه در نظر گرفته شده است.

از طرفی با وجود اینکه واقعی اعلام کردن میزان سرمایه شرکت مزایای خودش رو دارد اما معایبی هم دارد که مهم ترینش این است که:

اگه سرمایه ثبتی شما همان سرمایه واقعیتان باشد، نقل و انتقال سهام باید ۴% این مبلغ رو به اداره دارایی به عنوان مالیات نقل و انتقال پرداخت کنید که ممکنه با این کار مبلغ پرداختی به عنوان مالیات بیشتر از زمانی باشد که سرمایه ثبتی رو برخلاف سرمایه واقعی اعلام کردید.

نکته مهمی که باید بهش توجه کنید با توجه به نوع شرکتی که ثبت می کنید باید سرمایه ثبتی که در اساسنامه ذکر شده را به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز کنید و موقتا این مبلغ بلوکه میشود ولی نگران نباشید بعد از اتمام مراحل ثبت آزاد و قابل برداشت هست.

agree