ما می خواهیم در این محتوا در مورد چگونگی اخذ رتبه انفورماتیک مطالبی را ذکر کنیم. قبل از این که یک شرکت برای اخذ رتبه مشاور یا پیمانکاری اقدام کند لازم است برای ثبت قانونی اقدام نماید. پس از ثبت قانونی و رسمی شرکت در اداره ثبت شرکت ها می تواند برای اخذ رتبه مشاور انفورماتیک یا هر مشاوره دیگری اقدام کند. شرکت هایی که با عنوان شرکت های انفورماتیک در اداره ثبت شرکت ها به ثبت میرسند را شرکت های انفورماتیکی می نامند. در ادامه در خصوص چگونگی رتبه بندی شرکت های انفورماتیکی مطالبی را بیان خواهیم کرد.

اخذ رتبه انفورماتیک مختص شرکت ها و کسب و کارهای می باشد که در زمینه انفورماتیک فعالیت دارند و در سامانه ثبت شرکت ها به صورت رسمی ثبت شده باشد. مجوز اخذ گرید انفورماتیک از سال ۱۳۶۸ به شکلی قانونی شناخته شد و سازمان ساجات با توجه به سطح کیفیت و کمیت شرکت های انفورماتیکی، گرید انفورماتیک را برای شرکت های متقاضی صادر کرد. لازم به ذکر می باشد که سازمان ساجات تحت معاونت و نظارت راهبردی ریاست جمهوری کشور قرار گرفته است.

بازه رتبه انفورماتیک بین رتبه یک تا هفت می باشد که بالاترین رتبه عدد یک و پایین ترین رتبه نیز عدد ۷ خواهد بود و همه شرکت های انفورماتیکی سعی بر آن دارند تا خود را به رتبه یک نزدیک کنند. اگر شما نیز مالک و صاحب یک شرکت انفورماتیکی می باشید بهتر است در اسرع وقت با فراهم کردن مدارک و شرایط لازم اقدام به اخذ رتبه برای شرکت خود کنید. در ادامه مطالب درباره شرایط اخذ رتبه انفورماتیک، مدارک مورد نیاز و هم چنین مراحل دریافت آن توضیحاتی ارائه شده است که امیدواریم با همراهی ما اطلاعات ارزنده ی را بدست آورید.

شرایط اخذ رتبه انفورماتیک

اخذ رتبه انفورماتیک برای شرکت های انفورماتیکی از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور انجام می شود. شورای عالی انفورماتیک برای تمامی پروژه های کامپیوتری که از سوی معاونت ذکر شده در بالا صادر می شوند رتبه بندی را انجام می دهد. از ابتدای تاسیس این شورا فقط دو شرط زیر برای رتبه بندی شرکت های انفورماتیکی مورد نظر قرار داده می شد. این دو شرط عبارتند از میزان دستمزد پرداختی از سوی شرکت ها به کارکنان و میانگین درآمد مالیاتی.

در سال ۱۳۹۰ پس از این که تغییراتی در شیوه رتبه بندی این شرکت ها انجام شد عامل سومی به این دو شرط اضافه شد. عامل سوم بحث رضایت مشتری بود. بنابراین امروزه سه عامل ذکر شده در زیر برای رتبه بندی و اخذ گرید انفورماتیک مورد نظر قرار می گیرند.

  • میزان دستمزد پرداختی به کارکنان از سوی شرکت
  • میانگین درآمد مشمول مالیاتی
  • رضایت مشتری

از شرایط اخذ رتبه انفورماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شرکت ها و کسب و کارهای متقاضی بایستی در زمینه انفورماتیک فعالیت داشته باشد به طوری که این موضوع در اساس‌نامه شرکت به وضوح ذکر و قید شود.
  2. هزینه مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد سال قبل خود را پرداخت کرده باشد.
  3. کسب و کار و یا شرکت مربوطه بایستی حداقل دو کارشناس حرفه ای در این زمینه داشته باشد.
  4. مدیر عامل شرکت دارای مدرک کارشناسی با بالا در رشته های عمران و یا کامیپوتر باشد
  5. مدیر عامل بایستی حضور تمام وقت در شرکت داشته باشد.
  6. اگر مدیر عامل دارای مدرک فوق دیپلم از رشته ای نا مربوطه باشد، بایستی گواهی نامه ای جهت گذراندن دوره های کامپیوتر را داشته باشد.