اخذ رتبه مشاور معیار مهمی است که با آن میتوانیم سطح کیفی و کمی خدمات و فعالیت های یک شرکت مشاور را ارزیابی کنیم. فرآیند رتبه بندی موجب ایجاد رقابتی سازنده بین شرکتها شده و زمینه پیشرفت و شکوفایی شرکت ها و حتی زیرساخت های کشور را فراهم می سازد.  بنابراین، هر شرکتی برای جذب و عقد قرارداد با سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی، ملزم است که شرایط و امکانات لازم را برای کسب رتبه فراهم آورد، زیرا سرمایه گذاران با توجه به رتبه های شرکت ها سفارشات خود را به آنها واگذار می کنند.

آنچه در بحث رتبه بندی در شرکت ها اهمیت فراوان دارد این است که باید هر شرکت بعد از ثبت، اقدام به رتبه بندی نماید تا شرایط و توانایی های خود را نشان دهد.

سوال مهمی که در اینجا می توان پرسید این است که چه شرایطی مبنای اخذ رتبه برای یک شرکت است؟
business-meeting
teamwork2

مبنای اساسی رتبه بندی، میزان قدرت مالی، فنی، و توانایی های کیفی و کمی هر شرکت برای همکاری و مشارکت در انجام پروژه های اجرایی و عمرانی می باشد. در این میان، میزان رضایت مشتریان نیز در این امر دخیل است. تمامی این فاکتورها، فرصت هایی برای هر شرکت  محسوب می شوند که قصد اخذ رتبه را دارند.در این مطلب، ابتدا به رتبه بندی شرکتهای مشاور پرداخته شده و در ادامه، ویژگی های عمومی مشاوران، شرایط اخذ رتبه مشاوران، عوامل کسب امتیاز شرکت های مشاور و مدارک مورد نیاز شرکتهای مشاور مورد بررسی قرار می گیرند.

شرکت های مشاور، به شرکت هایی گفته می شود که براساس مسئولیت ویژه افراد، در پشتیبانی امور، نظارت بر عملکرد پروژه و مشاور پروژه و در انجام فعالیت های تجاری و اجرایی نقش داشته باشند. در بیان ساده تر می توان گفت، شرکت مشاور نقش واسطه بین کار فرما و شرکت پیمانکار است؛ و در حقیقت، نقش واسطه گری میان شرکت های پیمانکار و کارفرما را بر عهده می گیرد. وسعت و دامنه کاری شرکت های مشاور در زمینه های مختلفی نظیر، پشتیبانی کردن عملیات پروژه از ابتدا تا انتها، نظارت بر انجام پروژه، مشاوره طراحی، مشاوره اجرایی، مشاوره نصب، مشاوره پیاده سازی و… می باشد.

زیر مجموعه های رتبه مشاور

 

شرکت های مشاور دارای زیر مجموعه ای با بیش از یازده عنوان، به شرح زیر می باشد:

شرکت های مشاور در زمینه کشاورزی
شرکت های مشاور در زمینه مهندسی آب
شرکت های مشاور در زمینه مطالعات کشاورزی
شرکت های مشاور در زمینه پست و مخابرات
شرکت های مشاور در زمینه انرژی
شرکت های مشاور در زمینه معماری و شهرسازی
شرکت های مشاور در زمینه صنعت و معدن
شرکت های مشاور در زمینه صنعت و عمران
شرکت های مشاور در زمینه نفت و گاز
شرکت های مشاور در زمینه پتروشیمی
شرکت های مشاور در زمینه راه و ترابری
شرکت های مشاور در زمینه مهندسین مشترک

agree2
agree all

نکات مهم در رتبه مشاور

رتبه بندی مشاور هدف مهمی برای تعیین برتری یک شرکت نسبت به شرکت های دیگر می باشد. این رتبه بندی براساس توانایی های یک شرکت از جنبه های مختلف می باشد.کسب رتبه های بالا سبب حضور مؤثر و موفق یک شرکت می شود تا بتواند توانایی های مالی، حرفه ای و تخصصی خود را به نمایش گذاشته و از این طریق بتواند نظر سرمایه گذاران و مجریان طرح های بزرگ را به خود جلب کرده و در عرصه رقابت باقی بماند.

بنابراین رتبه بندی، عرصه رقابتی و پیشتازی شرکت ها و مقدمه ای بر شروع و حضور قدرتمندانه آنها می باشد. مدیران شرکت ها باید بلافاصله بعد از ثبت شرکت، برای دستیابی و کسب رتبه، فرآیند اداری رتبه بندی را دنبال کنند.

اساس و پایه اصلی یک رتبه بندی، قدرت مالی، فنی، سطح کیفی و کمی پروژه های اجرا شده، میزان رضایت مشتری یا کارفرمای مربوطه و غیره می باشد. این معیارها، موجب ایجاد فرصت هایی طلایی برای اثبات توانایی و قدرت یک شرکت می باشند.در این قسمت اول ویژگی های شرکتهای مشاور، و سپس انواع رتبه بندی شرکت های مشاور بیان می شود. در ادامه، شرایط اخذ رتبه مشاوران و مدارک مورد نیاز برای رتبه بندی شرکتهای مشاور مورد بررسی قرار می گیرد.